Méghozzá tíz pontot ért az ominózus feladat a felvételiben, még nem tudni, hogyan oldják meg a helyzetet. Kétféleképpen lehetett értelmezni, hogy pontosan mit is írtak le, ez pedig nagyon sokat érhet, ha szigorúan javítják és csak az eredeti elképzelésre adnak pontokat.
Január 21-én 11 órakor megírták a nyolcadikos gyerekek a középiskolai matematika felvételit.
A példasor itt látható. A sor utolsó példája, a legtöbb pontot érő 10-es feladat nagyon felháborította a diákok és a felvételivel foglalkozó Facebook-csoportokban aktív szülők egy részét.
A 10-es példa így szólt:
Három szám összege 103.
Gabi észrevette, hogy ha
– az első számot kettővel növelné,
– a második számot kétszerezné,
– a harmadik számot megfelezné,
akkor ugyanazt a számot kapná eredményül.
Melyek az eredeti számok?
Az „ugyanazt a számot kapná eredményül” tagmondatot azonban kétféleképpen is lehet értelmezni. Egyrészt úgy, hogy a három szám összeadása (vagyis a fenti művelet) ismét 103-at adna, vagy arra, hogy a három számmal végzett egyedi műveletek eredménye ugyanaz a szám lenne.
A feladat természetesen nem rossz, nagyon sokan biztosan úgy értették, ahogyan arra a készítők gondoltak, de akkor mégis hibás, ha a gyerekek tömegesen félreértették, nem azért, mert szövegértési nehézségeik vannak, hanem mert félreérthető a megfogalmazás.
Természetesen egy kis odafigyeléssel a feladat készítői megfogalmazhatták volna érthetően is úgy a feladatot, hogy
- „a műveletek után a három szám azonos lesz”,
- vagy „mindhárom szám éppen ugyanakkora lett.”
- vagy „ugyanazt a számot kapná mindhárom művelet eredményéül.”
Azaz lett volna esély arra, hogy ne egy szövegértelmezési kihívás, hanem tényleg a számolási tudás döntsön.
További részleteket a Telex.hu cikkében olvashatunk.